Checklist overstappen

Als u wilt gaan overstappen, kunt u contact met ons opnemen voor een advies op maat. Uiteraard kunt u het ook zelf regelen op Internetbestellen.nl. Omdat er bij het overstappen van provider een aantal zaken erg belangrijk zijn, hebben wij voor u een gemakkelijke checklist overstappen gemaakt.

Check 1: Welke diensten wilt u bij uw overstap?

Als u overstapt, bekijk eerst uw huidige abonnementen. Dan kunt u bepalen welke diensten er in uw nieuwe pakket moeten zitten:

  • vast internet/mobiel internet
  • vast bellen/mobiel bellen
  • digitale TV

Bepaal per dienst aan welke eisen uw nieuwe abonnement moet voldoen. Denk hierbij aan internetsnelheid (supersnel of een basissnelheid?), bellen (standaard bellen of onbeperkt bellen?) en digitale zenders (veel digitale zenders of een basisaanbod?). Op Internetbestellen.nl kunt u filteren op de zaken die u wel of niet in uw nieuwe abonnement wilt. 

Check 2: Kunt u al overstappen?

U kunt pas overstappen naar een nieuw abonnement, als u met al uw huidige diensten contractvrij bent. U kunt per abonnement de eerst mogelijke einddatum bekijken. De stelregel is dat u een jaarcontract heeft en deze daarna maandelijks kunt opzeggen. Dit is de datum dat u contractvrij bent. De meeste providers hebben een levertijd van 4 weken, het is dus belangrijk dat u uw huidige abonnement nog niet heeft opgezegd. De overstap informatie vindt u op uw huidige contract of op uw persoonlijke pagina op de website van uw huidige provider. Is de einddatum al verstreken? Dan kan uw abonnement maandelijks opgezegd worden. Indien u niet contractvrij bent en toch overstapt, riskeert u dubbele kosten.

Check 3: Kunt u uw huidige telefoonnummer behouden?

U kunt uw telefoonnummer in bijna alle gevallen meenemen naar uw nieuwe provider. Het abonnement mag echter nog niet opgezegd zijn! Gaat u verhuizen en wilt u uw telefoonnummer behoud? Neem dan contact met ons op, want dit is een uitzonderingsgeval en de mogelijkheden verschillen per provider. Er zijn verschillende mogelijkheden, bekijk deze op onze pagina over nummerbehoud.

Check 4: Wordt alles voor u geregeld?

Internetbestellen.nl helpt u graag met het uitzoeken van het beste abonnement als u gaat overstappen. Heeft u een besluit genomen? Dan begeleiden wij uw overstap voor u. Als de aanvraag door uw nieuwe provider wordt goedgekeurd, neemt de provider het van ons over. Internetbestellen.nl is uw aanspreekpunt zolang uw bestelling nog loopt.

Internet

Voor internet is in de meeste gevallen een overstapservice. Dit betekent dat uw nieuwe provider uw oude provider voor u gaat opzeggen. Beide providers moeten de overstapservice uiteraard wel ondersteunen. Meer informatie hierover vindt u terug in het bestelformulier van uw nieuwe pakket. Mocht u het internetabonnement zelf op moeten zeggen, doet u dit pas wanneer u een officiële bevestiging heeft van uw nieuwe provider met hierin een ingangsdatum. Zo weet u zeker dat uw nieuwe abonnement doorgaat en per wanneer.

Televisie

Voor televisieabonnementen is in Nederland geen overstapservice, dit dient u dus altijd zelf te doen. Hiervoor geldt hetzelfde als bovenstaand: zegt u uw huidige TV abonnement pas op wanneer u een officiële bevestiging heeft van uw nieuwe provider met hierin een ingangsdatum. Zo weet u zeker dat uw nieuwe abonnement doorgaat en per wanneer.

Telefonie

Mocht u nummerbehoud aanvragen, dan neemt uw nieuwe provider uw telefoonnummer over van uw huidige provider. Het bijbehorende abonnement wordt dan ook voor u opgezegd. Mocht u geen nummerbehoud aangevraagd hebben, dan dient u uw huidige telefonieabonnement zelf op te zeggen. Hiervoor geldt hetzelfde als eerder gezegd: zegt u uw huidige telefonie abonnement pas op wanneer u een officiële bevestiging heeft van uw nieuwe provider met hierin een ingangsdatum. Zo weet u zeker dat uw nieuwe abonnement doorgaat en per wanneer.

Check 5: Zijn er nog bijzonderheden?

Er zijn bijzondere gevallen waar u bij het overstappen rekening mee dient te houden. Check hier of dit op u van toepassing is.

  • U stapt over van ADSL naar kabel. Houdt er dan rekening mee dat er kans op overlap is. Dit heeft de simpele reden dat ADSL providers een opzegtermijn hebben van 4 weken maar de meeste kabelproviders al met 2 weken leveren. Zo weet u wel zeker dat u niet zonder diensten komt!Toch houden steeds meer providers rekening met uw opzegtermijn.
  • U gaat verhuizen en wilt uw abonnementen op een ander adres laten opzeggen. Dit is helaas niet mogelijk: de overstapservice geldt alleen als uw oude en nieuwe diensten op hetzelfde adres geleverd worden. U dient uw huidige diensten zelf op te zeggen. Zegt u uw huidige abonnement(en) pas op wanneer u een officiële bevestiging heeft van uw nieuwe provider met hierin een ingangsdatum. Zo weet u zeker dat uw nieuwe abonnement doorgaat en per wanneer.
  • U stapt over van of op glasvezel: momenteel is hier nog geen overstapservice voor. U dient uw huidige abonnement dus zelf op te zeggen na bevestiging van uw nieuwe provider.

Check 6: Heeft u nog vragen?

Heeft u de checklist doorlopen, maar het is u nog niet helemaal duidelijk? Geen probleem! Neem dan gerust contact op met onze klantenservice. Wij zijn u graag van dienst bij het overstappen naar een andere provider. Als u geen vragen meer heeft, kunt u overstappen via onze postcodecheck!